Sportvoeding

Extra water is een must bij deze hoge temperaturen

Voldoende drinken is altijd belangrijk. Bij inspanningen bij hoge temperaturen is extra vocht noodzakelijk.
Drink extra bij inspanningen bij hoge temperaturen!

Wist je dat we 30 dagen zonder voedsel kunnen, maar slechts 3 dagen zonder water? Het is dan ook niet verwonderlijk dat we bij deze hoge temperaturen meer vocht dan normaal nodig hebben. En al zeker bij inspanning.

Drink je te weinig? Jouw prestaties zullen eronder lijden!

Drink je minder dan je lichaam nodig heeft, dan heeft dat direct effect op jouw prestaties. Maar hoe weet je dat je niet voldoende vocht binnenkrijgt? Eén van de eerste tekenen is dorst. Krijg je daarbovenop last van een droge mond, lippen of huid, hoofdpijn, duizeligheid of zweet je niet meer? Dan ben je ernstig gedehydrateerd.

Drink bij hitte een liter extra

Bij normale temperaturen wordt 1,5 tot 2 liter vocht per dag aangeraden. Bij temperaturen boven de 30 graden zweet je meer en verlies je dus ook meer vocht. Daarom moet je nu gemiddeld een liter extra drinken.

Hoeveel moet je drinken voor, tijdens en na het sporten?

Drinken voor en tijdens het sporten is altijd een aandachtspunt. Kom je echter met deze temperaturen trainen, dan is een goede voorbereiding nog belangrijker. Zorg dat je goed gehydrateerd aan jouw sportinspanning begint door vooraf al regelmatig te drinken. Zie vervolgens dat je net voor de start nog eens 200 ml inneemt. Daarna drink je deze hoeveelheid om de 15 min. à 20 min. Ook na het sporten moet je voldoende blijven drinken.

Wat moet je drinken voor, tijdens en na je training?

Water blijft de belangrijkste bron van vocht tijdens je training. Enkel wanneer je meer dan 45 min. intensief sport, is een dorstlesser zoals Aquarius beter. Na het trainen is een Cécémel interessant als je de dag erna opnieuw gaat sporten én zeker als je binnen de 48 uur een wedstrijd op de planning hebt staan. Een chocolademelk bevat namelijk de juiste hoeveelheid suikers en eiwitten om goed te recupereren na een intensieve inspanning.

Nog een laatste tip: kies om maaglast te vermijden niet voor té koude drank tijdens je training.